Nyheter
28 oktober 2023 06:20
Ridsportplus

Oro för hästvälfärd: Kostnader sätter stopp för flyg till Norrköping

ImportMöjligheterna att importera häst från Island med flyg till Norrköping är inget nytt. Men med åren har förutsättningarna ändrats. Sedan februari har inget flygplan landat i Norrköping, något som skapar stor frustration hos hästägare samtidigt som flygbolaget Icelandair menar att hästvälfärden alltid står i fokus.

Oro för hästvälfärd: Kostnader sätter stopp för flyg till Norrköping
Foto: iStock

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    På isländska Horse Export Service har man arbetat med att exportera hästar till europeiska länder i över 40 år, först med fartyg och sedan med flyg. Från fartygens två rutter per år går flygen alltmer frekvent. Många har inte tid att vänta, menar Kristbjörg Eyvinsdóttir, ”Krissa”, från Horse Export Service.
    – Tidigare var man van att vänta på sin häst i flera månader. Idag vill många få hem hästen så snart som möjligt, förklarar Krissa som en del av bakgrunden till den situation som uppstått när flygen till Norrköping upphört.

    Jag tror att många avstår att köpa häst från Island om de inte går att få dem till Norrköping

    Annika Silvander

    Sedan februari har inget flyg gått till Norrköping, istället är belgiska Liège ersättningsdestinationen som monopolflygbolaget Icelandair erbjuder.

    Monopol påverkar

    Bolaget som står bakom flygen är Icelandair. För att flyga till Norrköping behöver planet fyllas med minst 60 hästar, och det är Icelandair som bestämmer allt från datum till prisbild och rutter. Vilket i sig är problematiskt, menar Krissa.
    – Jag är såklart inte nöjd med att det bara finns ett bolag som flyger. Det innebär att vi inte har någon annan att gå till om vi inte är nöjda med tjänsten, som exempel.
    – För ett par år sedan fanns även Bluebird som var stora gällande att flyga hästar, men Icelandair köpte upp det företaget, fortsätter hon.

    Icelandair Cargos direktör Mikael Tal Gretarsson håller inte med om att monopolet är ett problem – hästvälfärden står i fokus och det är kunderna som styr, menar han.
    – När det gäller djurtransporter handlar det om djurens välbefinnande – framför allt annat. Samtidigt är vi en vinstdrivande organisation och Norrköpingsverksamheten måste gå med vinst, med bästa möjliga serviceprestanda enligt våra kunders önskemål. Vi gör vårt bästa för att möta våra kunders behov på bästa möjliga sätt. Hittills har vi hört att kostnaderna är för höga och inte bör höjas, vår service är för sällsynt, leveranstiden på hästar är ofta för lång och vi saknar kapacitet att transportera hingstar. Det är därför vi alltid försöker anpassa och reagera på våra kunders behov och krav utan att på något sätt kompromissa med djurens välbefinnande, förklarar han och syftar på Norrköpings begränsade platser för hingstar, åtta stycken, samt Liège som ersättande flygplats.

    Det påverkar inte minst svenskarna som vill ha sina hästar till Norrköping. Några planerade avgångar finns inte, utan i stället sätts ett flyg in när samtliga 60 platser är bokade. Det påverkas i sin tur av hur marknaden på Island ser ut.
    – Ridsporten håller högre nivå än tidigare. Att det finns flera bra hästar ger flera bra ryttare, och intresset för sporten ökar. Jag tror definitivt att det är ett bra val för ambitiösa ryttare att köpa häst från Island, säger Krissa.

    Den svenska hästägaren Annelie Silvander, som sedan i somras kämpat för att få sin häst till Norrköping, har ett annat synsätt. Beskedet att det inte är aktuellt att flyga till Norrköping skapar enligt henne stor frustration bland svenska hästägare. Dessutom var det oväntat, berättar hon, som genom åren hört om plan som frekvent landar i Norrköping.
    – Jag upplever att det finns en stor frustration, men ingen har tid och ork att engagera sig, vilka trådar ska man dra i? Jag tror att många avstår att köpa häst från Island om det inte går att få dem till Norrköping – jag är övertygad om att det dämpar exporten. Många säger att de inte gillar resan, men har man en häst man vill få hem upplever man att man inte har något val, berättar Annelie Silvander som tog initiativet att starta Facebookgruppen ”Flyga häst till Norrköping intresseanmälan” med syfte att få till ett flyg till Norrköping. Därigenom har hon blivit kontaktad av flertalet hästägare över hela Norden.

    Gods skiljer Sverige från Belgien

    Än har Annika Silvanders försök att få till ett flyg till Norrköping förgäves. Krissa förklarar att det finns en väsentlig skillnad mellan flygen till Liège respektive Norrköping. Icelandair flyg till Liège går upp till nio gånger i veckan och innehåller, till skillnad från flygen till Norrköping, även annat gods så som fisk och mycket annat. Att flygen kan fyllas med mer än hästar både till Liège och sedan åter till Island är betydande. Det påverkar såväl prisbild som antalet flygningar. Det innebär också att en del svenskar väljer att låta hästen flyga till Liège och sedan transporterar hem den därifrån, för att snabbt få ett datum för flyg. När hästar som är bokade på nästa flyg till Norrköping i stället flygs till Liège, måste platserna på flyget återigen fyllas innan ett flyg till Norrköping kan gå, förklarar Krissa.

    Eftersom jag är hästägare och ryttare hela mitt liv skulle jag aldrig godkänna denna lösning och serviceerbjudande om det fanns minsta tvivel i mitt sinne om att hästarnas välfärd inte var helt säkerställd och i högsta prioritet.

    Mikael Tal Gretarsson

    Mikael Tal Gretarsson fyller i.
    – Det finns inte någon annan efterfrågan på någon lastimport eller export i Norrköping, och fortsätter med att förklara om bakgrund och fördelar med Liège:
    – Driftskostnaderna har stigit ganska mycket på sistone, vilket gör flygningarna till Norrköping mer begränsade att fungera. Vi har reagerat på denna situation genom att erbjuda ett alternativ för lastbilstransport genom Belgien till Ljungby med vila i både Belgien och Tyskland på vägen, för att påskynda leveransprocessen och flexibiliteten i leveransen, och hålla nere transportkostnaderna för våra kunder.

    Situationen gör att Mikael Tal Gretarsson i nuläget inte ser att några avgångar till Norrköping är aktuella, av flera skäl.
    – Ökade kostnader, högre antal hingstar, missnöje och klagomål från kunder angående inkonsekvens och frekvens i tjänsten – vilket vi försöker och vill möta med en mer pålitlig och frekvent service samt kortare leveranstider samtidigt som kostnaderna är på ett minimum enligt våra kunders önskemål.
    – Om efterfrågan är tillräcklig för att fylla ett flyg till kostnader som motiverar flyget är det alltid öppet och fortfarande ett alternativ. Detta är upp till våra kunder att bestämma. Att trafikera Norrköping med högre frekvens och lägre kostnader är dock osannolikt.

    Krissa beskriver istället en vilja att flyga till Norrköping.
    – Vi vill att planen ska gå till Norrköping. Det är inte en fråga. Men vi har inte möjlighet att göra det då vi inte är företaget som har flygplanen, menar hon.

    Lång resa äventyrar hästvälfärden

    Den långa resan menar Annelie Silvander äventyrar hästvälfärden. När alternativet finns med en kortare rutt är det det självklara alternativet enligt henne.
    – Jag tänker på transportsjuka, kvarka och massa andra sjukdomar. Sedan är det såklart mer påfrestande för en häst att åka långt, tänk på alla föl, unghästar och dräktiga ston.

    Oron delas inte av Mikael Tal Gretarsson.
    – Liège har de bästa flygplatshästanläggningarna i Europa, vilket säkerställer hästarnas välbefinnande. Vi anlitar hästtransportföretag för lastbilar från Liège till Ljungby som är dedikerade och erfarna i att hantera islandshästen. Vi kräver att både bås och lastbilar är rena och desinficerade före transport.
    – Jag måste betona att hästarnas välbefinnande alltid är den viktigaste och första prioriteringen i alla våra beslut. All vår verksamhet granskas av veterinärmyndigheter både på Island och utomlands, vi följer naturligtvis fullt ut alla regelverk. Eftersom jag är hästägare och ryttare hela mitt liv skulle jag aldrig godkänna denna lösning och serviceerbjudande om det fanns minsta tvivel i mitt sinne om att hästarnas välfärd inte var helt säkerställd och i högsta prioritet.

    Fakta

    Så fungerar det

    Innan flyget tog en dominerande roll i Islands export av hästar tillbringade hästarna flera dagar till sjöss. Idag exporteras de flesta av hästarna med flyg i stället, då hästarna åker från stallet i Reykjavík med lastbil till Keflavík omkring två timmar innan start. Flygtiden är omkring tre timmar och sedan är hästen åter i stall med hö och vatten. Det gör resan mycket lättare för hästen än vad det var tidigare.

    Har du eller din häst blivit drabbad av de långa transporterna, tveka inte att höra av dig till island@tidningenridsport.se

    Ridsport digital

    99:- i månaden