Nyheter
25 januari 2023 06:25
Ridsportplus

Hennes hovslagare sade upp sig på dagen

HovvårdKan en hovslagare bara sluta från en dag till en annan? Det undrar Anna-Carin Jungmark som var med om att två hovslagare i rad meddelade att de inte tänkte fortsätta sko hennes hästar.

Hennes hovslagare sade upp sig på dagen
Hovslagare nummer två ville sko var sjätte vecka och sa upp Anna-Carin Jungmark som kund när hon ifrågasatte. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Sandra Nordin Johansson

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Under 35 år hade uppfödaren Anna-Carin Jungmark en och samma hovslagare. När han gick i pension fick hon med visst besvär tag i en ny som skulle ta hand om hovarna på hennes 14 hästar.
    – Jag hade en fölunge som gick på kotorna och jag tyckte inte att den nya hovslagaren tog detta på tillräckligt stort allvar, eller hade tillräcklig kunskap, säger Anna-Carin.

    Hon kontaktade en värrenommerad hovslagare som är expert på fölkorrigering, som kom och gav hovslagaren en föreläsning om korrigering av fölhovar.
    – Han talade också om för min hovslagare hur viktigt det är att man slutför de uppgifter man har åtagit sig, och att man gör det på ett bra och engagerat sätt oavsett dag eller tidpunkt. När det handlar om föl så gäller det ju faktiskt liv eller död och en hel del pengar också.
    – Hovslagaren kände sig då troligtvis ifrågasatt av mig, och det var förvisso sant, men bara gällande fölet. Strax efter fick jag ett sms om att han skulle dra ner på sin verksamhet. Men han fullföljde i alla fall jobbet med fölet.

    Stor kostnadsökning

    Nästa hovslagare stannade inte heller länge. Denna hovslagare ville sko Anna-Carins hästar var sjunde vecka. Anna-Carin gick med på det även om hästarna tidigare alltid skotts var åttonde vecka.
    – Sedan visade det sig att hon i stället bokade var sjätte vecka, vilket jag inte tyckte var okej. Det skulle dessutom innebära en kostnadsökning på 45 000 kronor per år.  När jag ifrågasatte sade hovslagaren att det var hennes uppgift att bestämma, och så meddelade hon att hon inte tänkte komma mer.

    Anna_carin_jungmark-m-tva-ston-foto-an
    Anna-Carin Jungmark med två av sina ston, fuxen efter Edward-Londonderry och den andra efter Sir Fashion-Jazz.

    Efter dessa två händelser hänger frågan i luften:

    Är du en extra besvärlig kund?
    – Jag har svårt att tro det, men jag vågar vara rak och tydlig, och kan säkert uppfattas som besvärlig. Jag är också nyfiken och vill veta varför man väljer att göra si eller så. Den andra hovslagaren hade jag frågat varför hon skodde så att hoven gick  utanför skon. Det var inget ifrågasättande utan en fråga, eftersom jag inte varit med om detta tidigare och ville veta varför. Tyvärr fick jag inget svar.

    Till slut lyckades Anna-Carin hitta en hovslagare som hon har en bra dialog med.
    – Men med 14 hästar som behöver tas om hand ställs allt på sin spets när hovslagare slutar utan förvarning. Vilket ansvar tar hovslagaren för djurskydd och hästvälfärd i ett sådant läge? Och vad får de lära sig om kundbemötande på utbildningen?

    Kan man inte vänta sig någon uppsägningstid?

    Anna-Carin Jungmark

    Frågan går till Rebecca Giegold, hovslagare med mångårig erfarenhet och dessutom lärare på Flyinges hovslagarutbildning.
    – Våra elever ska gå ut som egenföretagare, och då måste du vara professionell och korrekt. Att säga upp sig på dagen är inte professionellt. Man får åtminstone meddela i samband med en skoning att detta är sista gången jag skor här, och gärna lämna tips på andra hovslagare, så att kunden har en rimlig chans att hitta en ny hovslagare.

    Gav ett halvårs varsel

    Ju längre varseltid, desto bättre, konstaterar Rebecca, som tidigare skodde på Grevlunda. Själv meddelade hon ett halvår i förväg att hon skulle sluta med skoningen på Grevlunda och börja som lärare.
    – Då fanns det tid för överlämning till en ny hovslagare.

    Som företagare måste du också kunna hantera människor, fortsätter Rebecca.
    – I början av din tid som hovslagare har du inte många förtroendepoäng, och det går fort utför. Har du tio kunder och en är missnöjd kommer den att berätta det. Ju längre tid du har hållit på, desto fler nöjda kunder och fler förtroendepoäng får du, och du ”har råd” med en missnöjd kund.

    Rebecca ser också en tendens att de som kommer ut som färdiga hovslagare i dag har större krav på sina kunder, och på sina egna arbetsvillkor.
    – När jag började som hovslagare skodde jag allt, och bytte ut kundkretsen efterhand så att det blev de kunder jag ville ha. De som går ut i yrket i dag är mer nogräknade, och väljer bort kunder som bor för långt bort eller har för bråkiga hästar.

    Har kanske för många hästar

    Vem som har rätt att bestämma tiden mellan skoningarna är en intressant fråga, menar Rebecca.
    – Om en hästägare vill dra ut på tiden mellan skoningarna för att spara pengar kanske hästägaren har för många hästar.

    De som går ut i yrket i dag är mer nogräknade, och väljer bort kunder som bor för långt bort eller har för bråkiga hästar.

    Rebecca Giegold

    Det är också hovslagarens ansvar att se till att hovvården inte blir eftersatt. En hovslagare som är godkänd av Jordbruksverket och går med på att sko hästar med för långt intervall riskerar att råka illa ut.
    – Om det visar sig att hovarna ser fruktansvärt illa ut efter åtta veckor kan hovslagaren bli anmäld.
    – Så svaret är att hovslagaren kan säga nej till skoningar med för långa intervall. Vi har rätt till en åsikt. Hovslagaren är inte någon som bara hyrs in på kundens villkor.

    Dagens kunder är pålästa

    Det handlar också om att kunden ska lita på hovslagarens kompetens.
    – Kunden måste vara öppen för att en ny hovslagare kommer med ett nytt tänk. Som hovslagare får man vara beredd på att bli bedömd, och inte gå i försvarsställning när kunden ställer frågor, utan förklara på vilka grunder jag fattar mina beslut.
    – Dagens kunder är ofta pålästa, och har samlat kunskap på nätet. Då är det viktigt att jag som hovslagare kan min teori och kan beskriva och berätta vad jag gör, men också möta kundens önskemål på bästa sätt, säger Rebecca.

    Fakta

    Anna-Carin Jungmark

    Annacarinjungmarkovalackefreestylebluehorsdonromantic
    Anna-Carin Jungmark Foto: Anna Nyberg
    • Bor: I Hökerum, mellan Borås och Ulricehamn.
    • Företag: Stuteri Fashion.
    • Inriktning: Elithästavel.
    • Stallets stolthet: Vår förstfödde Fashions IronRock f -18 e Ironman-Sir Fashion-Jazz.
    • Meriter: En av våra inköpshästar, Donna June, har gått Breeders, Falsterbo och Elmia med Carl Hedin och Mikaela Alderin som ryttare. Hon är nu såld till en duktig junior, Emmie Wallin.
    • Drömmer om: Att ha en egen uppfödning i final på Breeders, Elmia eller Falsterbo.

    Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 21/2022.

    Ridsport digital

    99:- i månaden