SäkerhetVintern kan vara en tuff tid för hästsläpet. Det finns dock åtgärder du kan vidta för att både se till att släpet inte slits lika fort och för att höja säkerheten.
Knepen som gör att hästsläpet klarar vintern
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
De flesta har nog någon gång stått med ett hästsläp där bromsarna låst sig på ett eller flera hjul. Snö och is kan även ställa till det vid luckor och gångjärn.
Henrik Nord som driver Rydsgårds Hästtransportcenter har några knep för att få loss bromsarna.
– Det som händer med bromsarna är egentligen inte att de fryser utan att det bildas ytlig rost som gör att bromsbackarna fastnar vid bromsskivorna. Detta sker lättare vid lägre temperaturer och därför uppfattar nog många att det har med kylan att göra, förklarar han.
Skippa handbromsen
För att undvika att detta händer ska du se till att bromsbackarna inte ligger emot skivorna under längre perioder. Därför är det en dålig idé att dra åt handbromsen på ett släp vintertid om det ska stå stilla en längre period. Använd i stället plastklossar eller en regel som stoppar hjulen så att släpet inte kan rulla iväg.
Många backar in släpet på platsen där det ska parkeras. När du backar med släp trycks påskjutsbromsen ihop och bromsarna ligger an. Bromsen ska sedan lossna och påskjutsbromsen dra ut sig själv, men ofta händer inte det.
Ta alltid för vana att köra fram lite efter att du har backat för att dra ut påskjutsbromsen med bilen. Då blir avståndet mellan bromsbackar och bromsskivor större och risken att de fastnar minskar.
– För den som använder sitt släp var och varannan dag är detta inte något problem, säger Henrik Nord. Kör du flera gånger i veckan kan du dra åt handbromsen också. Men blir släpet ståendes någon eller några veckor är det klokt att tänka sig för och det här är bra rutiner att ha.
Låt släggan vila
Ett vanligt sätt att lossa bromsar som fastnat är att ta en slägga eller liknande och slå på fälgen. Det avråder Henrik Nord bestämt ifrån.
– Ska du slå loss dem genom fälgen krävs mycket kraft och risken är stor att du har sönder fälg, bultar eller något annat. Om du i stället knackar på rätt ställe, direkt där det sitter fast, krävs det inte mycket kraft alls. Ett enkelt slag mot/på bromsskölden, alltså bromstrummans baksida, får de flesta bromsbackar att släppa (se bild).
Ett annat sätt att lossa bromsarna är att backa loss dem. Du backar helt enkelt med släpet på en yta med hög friktion för att få bromsen att lossna. Men inte heller detta tycker Henrik Nord är helt optimalt.
– Det är latmanssättet att lösa problemet, och jag erkänner att även jag gör så ibland. Men du ska veta att det finns en risk med detta. Bromsbeläggen är limmade och det finns en risk att de lossnar. Då måste beläggen bytas och det kostar pengar. Det spelar ingen roll om de är nyligen bytta, de måste ändå ersättas med nya.
Så får du bakluckan att klara vintern
Under vintern är risken stor att snö och is fastnar i nederkanten av bakluckan på släpet och gör den svår att stänga. Bara lite is längst ner kan ställa till stora problem.
Du kan faktiskt kan ha sönder luckan rejält om du tar i och stänger med handkraft trots att det tar emot. Eftersom luckan är stor och tung får du en rejäl hävstångskraft.
Här är tricken att hålla så rent det bara går
• Använd en lättflytande krypolja, till exempel 5-56 för att smörja gångjärnen och hålla dem rena. Fördelen med en sådan är att smuts inte fäster i den och den driver bort fukt.
• Se till att hålla skarvenmellan luckan och golvet så ren som möjligt. Ha alltid med dig redskap för att göra rent där om du åker iväg på träning när det är kallt. En sprayflaska med koncentrerad spolarvätska kan hjälpa dig att smälta is och fastfruset bajs.
• Ett släp med dörrar i stället för baklem kan vara ett alternativ för den som kör mycket i kyla och tycker det här är besvärligt – där blir det inte lika stora problem.
Följ Ridsport på