Hästägartips
8 november 2024 06:05

Experten tipsar – goda råd inför fyrhjulingsköpet

MaskinSugen på en fyrhjuling till hästgården? Här ger experten sina bästa råd inför köpet.

Experten tipsar – goda råd inför fyrhjulingsköpet
En fyrhjuling kan vara till god hjälp på hästgården. Foto: Istock / Mikhail Sedov

Hej, kul att du vill läsa artikeln!

Den tillhör Ridsport Plus - logga in, prenumerera eller köp artikeln för att läsa vidare.

Tillhör du de som stretar på med hjälp av människokrafter i stället för hästkrafter i form av fordon? Det är nog ingen vild gissning att du i så fall drömt om en fyrhjuling, som kan klara av många av gårdens sysslor. Men i en djungel av märken – det finns runt tio i Sverige – är det inte lätt att veta vad som krävs. En som jobbar med fyrhjulingar är David Skågeby, som lägger ribban: 

– Välj antal hästkrafter utifrån det tyngsta du ska göra, vilket brukar vara att harva och dra slaghack. Då krävs en fyrhjuling med 40–50 hästar, och de lätta sysslorna kan du göra med den också, säger han. 

En annan sak att titta på är om fyrhjulingen har servostyrning. 

– Särskilt om du ska harva. Man orkar kanske svänga en gång, men om du ska köra runt 40–50 varv och sedan ska mocka… Du kommer att få stora armar! Vi brukar säga att man ska spara krafterna till det som måste göras manuellt, säger David Skågeby. 

Vad kostar det?

Prisskillnaden mellan en modell med servo och utan ligger runt 10 000 kronor. Och när vi ändå pratar ekonomi – vad kostar en ny fyrhjuling som orkar harva?

– Mellan 80 000 och 130 000 kronor. Dyrare märken har ofta en lägre hastighet som man kan köra med lägre växel, och då blir det mindre hoppigt och skakigt. Men när det gäller märken är smaken som baken, säger David Skågeby. 

Han vill hellre rekommendera att titta på en sak som är central: Var det finns service till ditt nya fordon. 

– Den ska servas som en bil en gång om året, och om den går sönder och du måste köra långt är det inte så roligt. 

Olika varianter

Det finns en rad varianter att ta ställning till. Modellen som ofta kallas touring gör färden bekväm för två personer. 

– Det går att sitta två i en kort modell också, men då blir det lite mer kärleksfullt, säger David Skågeby. 

För den som vill slippa hjälmen – för det är hjälmkrav för alla som åker i en fyrhjuling – går det att köpa en modell med båge och säkerhetsbälte. Det går då också att få ett chassi och därmed värme. 

– Men det är inte så ofta hästmänniskorna köper dem, de kanske har lagt alla pengar på hästar. 

Svårt att köpa privat

Ett no-no är att köpa begagnat av en privatperson. Detta eftersom maskinerna slits så olika, och det är svårt att avgöra vilket skick de är i. 

– Extrem skogskörning tar jättemycket, till skillnad från den som bara skottar sin trottoar, då slits maskinen ingenting. En del saltar sina ridbanor och det förstör maskinen, det kan bli rostigt. Men det är himla svårt att se, tvättar man upp den kanske den ser fin ut. 

Den här artikeln publicerades först i Ridsport nr 9/2024.

Just nu! Ridsport Island digital

119:-/månad