KunskapUtbildningspyramiden gick som en röd tråd genom clinicen "Vägen till gæðingalist" som hölls av inte en, inte av två, utan av tio av Sveriges islandshästridlärare.
Clinic: Vägen till gæðingalist ger hållbar träning av islandshästar

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Drygt 100 personer samlades i ridhuset på Forsen, Riddarhyttan för att ta del av kunskap och erfarenhet av gedigen skara av kunniga islandshästmänniskor. Tio stycken ridlärare nivå III varav sex av dessa examinerade gædingalistdomare delade med sig av sin kunskap under kvällens clinic som gick under namnet ”Vägen till gæðingalist”.
Just nu läggs mycket fokus på grenen gæðingalist där ryttaren får komponera ett program till musik. Grenen rids på en ridbana eller i ett ridhus.
– Vi gjorde en introduktion till grenen, hur du tränar för den och hur du utbildar för grenen på hästens villkor. Det är harmoni och samspel som ligger i fokus, säger Åsa Nevander Holmén, som tillsammans med Anna Andersson, Berit Edvardsson, Camilla Hed, Caroline Agerhill, Frida Lindström, Jacqueline Wahlström, Malin Jansson, Maria Berg och Ulrika Backan höll i tisdagens clinic.

Syftet med grenen är att förbättra gångarterna och att på ett hållbart sätt bygga upp hästen så den både blir starkare och smidigare. Grenen har tre olika nivåer, och nivåerna följer utbildningspyramiden. (Se bilden).
– På den högsta nivån, Nivå 3, vill man se både samling och tempo som är överst i utbildningspyramiden och du ska kunna visa ett program som visar hela utbildningspyramiden, förklarar Åsa Nevander.
Grunden i utbildningspyramiden
Kvällen på Forsen började med teoretisk introduktion kring regler och med exempel på vilka övningar som kan ingå i de tre olika nivåerna. Det var Maria Berg och Caroline Agerhill som höll den teoretiska genomgången.
Därefter var det dags för arbete med häst.
Först ut var Frida Lindström, som driver Forsen islandshästar. Hon fick demonstrera grunden på utbildningspyramiden som är att hästen ska vara lugn, koncentrerad och förstå vad vi ber den om. Hon visade hur du som ryttare kan kontrollera att hästen är fokuserad och lugn: att den svarar på lätta hjälper, slappnar av och att den är fokuserad utan spänning.
Därefter tog Anna Andersson vid och pratade pratade om hästens takt, rytm, framåtbjudning och balansens betydelse. Genom att variera hästens överlinje, länga ut halsen eller samla så påverkas hästens balans och självbärighet. Även tempoväxlingar i gångarterna och varierade vägar utbildas hästen till bättre balans under ryttare.
– Hon förklarar hur man kan arbeta med att placera hästen i överlinjen, att länga ut, korta upp och att be om mer energi och sen ta tillbaka, berättar Åsa.
Viktig övning
Därefter kom ett segment med fokus på rörelsen öppna.
– Öppna är obligatoriskt redan på Nivå 1 i gæðingalist för den anses vara en så viktig övning för utveckling och utbildning av tölten – därför valde vi att viga ett helt avsnitt åt öppna, berättar Åsa.
Camilla Hed började med att visa hur du kan lära din häst öppna från marken. Hon visade vilka olika delar som krävs för att en öppna ska vara funktionell för hästen och hur du utbildar hästen på vägen dit.

Därefter visade Åsa rörelsen, eller övningen som man kallar det i gæðingalist, uppsuttet där hon under tiden hon red förklarade vad som gjorde att hästen blev bättre i tölten och hur hon analyserade det.
Därefter var det dags för rakriktning när Malin Jansson och Berit Edvardsson förklarade och demonstrerade. Malin visade hur man kunde analysera oliksidighet i longering och hur du kan hjälpa din sin häst att bli liksidig. Berit tog vid och visade uppsuttna övningar med fokus på just rakriktning.

Samling biomekaniskt
Därefter var det fokus på samling tillsammans med Ulrika Backan, lärare på Wången. Hon visade först från marken var lumbosacralleden på hästen sitter och hur det rent biomekaniskt ska gå till när hästen samlar sig. Därefter var det uppsittning där Ulrika visade hur hästen jobbade med kroppen för att samla sig.
Därefter var det dags för Jacqueline Wahlström att visa pass. Tempo ligger överst i utbildningspyramiden och i gæðingalist är en övning att visa pass i båda varven – där kan du visa att hästen är lika bra i gångarten i bägge varv. Pass i båda varv ger högre koefficient – olika övningar har nämligen olika koefficient. De mer avancerade övningar kan ha upp till 1,3 i koefficient vilket såklart påverkar slutpoängen.
Visade Nivå 3-program
Innan det var dags för frågestund avslutades clinicen med att Maria Berg och Losti frá Reykjavik (f -13, e Toppur frá Auðsholtshjáleigu, u Girnd frá Grund II) red ett gæðingalistprogram på Nivå 3 samtidigt som Caroline Agerhill dömde programmet.
– Hon berättade under tiden vad hon tittade på och hur hon tänkte kring sin bedömning, berättar Åsa.
– Det gick en röd tråd genom kvällen där vi la fokus på hur man bygger upp hästen utifrån utbildningspyramiden. Det är det vi gör när vi tränar, och gör varje dag. Grunden är att hästen är lugn och fokuserad, annars kan du inte rida fort utan spänning – till exempel, säger Åsa.
Det handlar om hållbarhet
Åsa Nevander Holmén
Från publiken kom i slutet av kvällen frågan hur man använda tänket från gæðingalist på ovalbana.
– Det är en jätteviktig fråga, konstaterar Åsa och fortsätter:
– Det vi visade under kvällen är så vi många tränar, det handlar om hållbarhet. Tar du gæðingalist som gren så är det reglerat vad du ska visa men syftet är att du ska förbättra hästens gångarter. Det är i sin tur gångarterna vi visar på ovalbanan.
Hon understryker inte att gæðingalist är en regelrätt dressyrgren utan att man fortfarande eftersträvar den kraft och energi som är synonymt med islandshästen.
– Man vill se en riktig gångartshäst som också är ridbar, mjuk och följsam. Det i sin tur är ju något vi faktiskt eftersträvar på ovalbanan i dag.
Självklart vill domarna se korrekta utförda övningar men huvudfokuset med grenen är att hästen ska bli bättre under programmets gång. Att gångarterna förbättras men även lösgjordheten, hästens form, rakriktningen och bärigheten.
Utvecklingen av grenen fortsätter både på Island och i Sverige
Gæðingalist växer sig allt större och bland annat islandshästprofilen Mette Mannseth har framhållit grenen som en viktig del för utvecklingen av islandshästsporten. Speciellt med tanke på de diskussioner som förs kring ridning och hästvälfärd.
Att grenen fortfarande är under utveckling är ingen hemlighet och eldsjälarna bakom delger transparent tankar kring hur både grenen och bedömningen av den kan bli bättre. I reglementet finns inte samma brandväggar som i sportreglementet till exempel men tydliga riktlinjer för hur bedömningen ska utföras.
För Sveriges del ser det lovande ut, sedan en tid tillbaka finns det sex domare i grenen. Svenska islandshästförbundet är högst engagerade i utvecklingen av grenen nationellt.
– SIF kommer att satsa på att införa grenen framöver. Vi är såklart jätteglada för det och ser fram emot att delta i den utvecklingen, säger Åsa.
– Vi är många som tror på det här jättemycket. Alla vill inte tävla på ovalbanan, andra vill hitta nya utmaningar med sin ridning och utveckla sin ridning och häst ytterligare. Det främjar till att tänka efter kring träningen av hästen, hur du får den att bli bättre, starkare och hitta en bättre balans.
Fakta
De höll i clinicen
Totalt var det tio ridlärare som tillsammans skapade clinicen ”Vägen till gæðingalist”.
Alla har nyligen gått utbildningen till Ridlärare IV och sex av dessa är examinerade gæðingalistdomare.
Anna Andersson
Driver Kulltorps islandhästar. Diplomerad Ridlärare lll, C-tränare, sport- & gæðingakeppnidomare.
Berit Edvardsson
Driver Berit Edvardsson – häst och ryttarutbildning. Diplomerad Ridlärare lll, C-tränare och lokalklubbsdomare.
Camilla Hed
Lärare på Wången, gæðingalistdomare och Diplomerad Ridlärare lll. Varit en del av svenska landslaget och bland annat tagit NM-guld i T2.
Caroline Agerhill
Driver Agersta islandshästcenter. Diplomerad Ridlärare III, nationell Sportdomare, gæðingakeppnidomare, Gæðingalistdomare, instruktör i Tölt in Harmony, instruktör i centrerad ridning och VBR, C-tränare samt har varit en del av det svenska landslaget. Tog SM-silver i P2 2023.
Frida Lindström
Driver Forsen islandshästar. Diplomerad Ridlärare III, gæðingalistdomare. Varit en del av svenska landslaget och startat på NM. Tog SM-silver i P3 2023.
Jacqueline Wahlström
Driver Nina W AB, Diplomerad Ridlärare III, gæðingalistdomare, FEIF-domare och dömde bland annat VM 202 i Oirschot, Nederländerna. Varit en del av det svenska landslaget.
Malin Jansson
Lärare på Axevalla hästcentrum. B.S.c in riding and ridinginstructions från Hólar university. Knapamerkidomare.
Maria Berg
Driver Slätterne AB. Diplomerad Ridlärare III, gæðingalistdomare och nationell sportdomare. Har varit en del av det svenska landslaget.
Ulrika Backan
Lärare Wången, Diplomerad Ridlärare III, gæðingalistdomare, C-tränare och nationell sportdomare.
Åsa Nevander Holmén
Driver Hreyfing Islandshästcenter, Diplomerad Ridlärare III, nationell sportdomare, gæðingalistdomare och C-tränare. Har varit en del av det svenska landslaget.

Fakta
De tre nivåerna i gæðingalist
Nivå 1
Lugn, koncentrerad, bjudning, takt/rytm, lösgjord.
- Ryttaren visar minst tre gångarter, där tölt är obligatoriskt.
- Gångarterna visas minst en långsida/diagonal-
- Skritt visas 30 meter i det tempo där hästen visar upp sig bäst.
- De tre bästa gångarterna inklusive den obligatoriska tölten ger poäng.
- Gångartspoängen kan förbättras ifall ekipaget kan visa olika tempo av gångarten samt visa gångarten på så väl raka som böjda spår.
- Ryttaren visar minst tre övningar, inklusive öppna. Sidvärtsövningar samt volter skall visas i båda varven.
- De två bästa övningarna inklusive den obligatoriska öppnan ger poäng.
Exempel på övningar på Nivå 1: Volt, serpentiner, åttvolt, söka framåt-nedåt, tydligt lätta på tygeln under 3 x 3 sek, öppna, övergångar, framdelsvändning, bakdelsvändning, ryggning och skänkelvikning.
Nivå 2
Lugn, koncentrerad, bjudning/takt/rytm, lösgjord & rakriktad, välvd/formad
- Ryttaren visar minst tre gångarter, där tölt är obligatoriskt.
- Gångarterna visas minst en långsida/diagonal, skritt visas 30 meter.
- Om ingen pass visas skall två olika tempon i tölt visas. De tre bästa gångarterna inklusive den obligatoriska tölten ger poäng.
- Gångartspoängen kan förbättras ifall ekipaget kan visa olika tempo av gångarten samt visa gångarten på så väl raka som böjda spår.
- Ryttaren visar minst tre övningar, inklusive minst två sidvärtsrörelser varav en av dem i tölt, trav eller galopp. Sidvärtsövningar samt volter skall visas i båda varven.
- Visas fyra eller fler övningar kommer bedömningen från den lägst bedömda övningen att strykas, dock räknas alltid de obligatoriska övningarna med.
- Övningarna visas minst två meter från spåret.
Exempel på övningar på Nivå 2: Skänkelvikning, öppna och sluta i tölt/trav/galopp på raka eller böjda spår. Pass, temposkillnader i tölt, tölt på fri tygel, diagonalsluta i tölt/trav/galopp och galoppombyte.
Nivå 3
Lugn/koncentrerad, bjudning/takt/rytm, lösgjord & rakriktad, välvd/formad, kraft/energi, samling, tempo.
- Ryttaren visar minst tre gångarter, där tölt är obligatoriskt.
- Gångarterna visas minst en långsida/diagonal, skritt visas 30 meteter.
- Om ingen pass visas skall långsamt samt ökat tempo i tölt visas. De tre bästa gångarterna inklusive den obligatoriska tölten ger poäng.
- Gångartspoängen kan förbättras ifall ekipaget kan visa olika tempo av gångarten samt gångarten på så väl raka som böjda spår.
- Ryttaren visar minst tre övningar, inklusive minst två sidvärtsrörelser varav en av dem i tölt. Sidvärtsövningar samt volter skall visas i båda varven.
- Visas fyra eller fler övningar kommer bedömningen från den lägst bedömda att strykas, dock räknas alltid de obligatoriska övningarna.
- Övningarna visas minst 2 m från fyrkantsspåret.
Exempel på övningar på Nivå 3: Skänkelvikning, öppna och sluta i tölt/trav/galopp på raka eller böjda spår, pass, temposkillnader i tölt, tölt på fri tygel, diagonalsluta i tölt/trav/galopp, sluta på volter/serpentiner och galoppombyte.
Följ Ridsport på