TvistEn hästägare i Skåne vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, efter att ha köpt grovfoder som visat sig vara mögligt.
Hästägare kräver ersättning efter missnöje med foderleverans

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
En hästägare i Skåne vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, efter att ha köpt grovfoder som visat sig vara mögligt.
Hästägaren förklarar i sin anmälan till ARN att hon har lång erfarenhet av hästar och vet att för lite plast gör att fodret inte kan bevaras ordentligt, vilket leder till att mögel utvecklas snabbt.
Balarna hon köpt skulle enligt säljaren ha elva lager plast, men visade sig enbart ha fem lager. När hon öppnade balarna var fodret redan dåligt och kunde inte användas som foder till hästarna. Trots att hon bad om ersättning och nytt, mögelfritt foder, vägrade leverantören att ge kompensation.
I sin anmälan kräver kvinnan både återbetalning på 1 625 kronor, som var vad hon betalat för fodret, samt ersättning för att ha tvingats forsla bort de mögliga balarna, vilket kostade henne ytterligare 1 897 kronor. Hästägaren påpekar även att det är vanlig praxis att ersätta fodret när det blivit förstört
Följ Ridsport på