Träningstips
25 juli 2023 06:12
Ridsportplus

Gör din häst mer liksidig

TräningstipsMed hjälp av analys och intervaller är det enklare att träna hästen så att den blir lika stark i båda sidor. Med ett träningsschema ser du till att hästen får allsidig träning. Ridläraren Susanne Widner berättar hur.

Gör din häst mer liksidig
Ekipaget på bilden är Louise Josefine Thilander och Mói från Smedjan (f-10, e Hrannar von Svaða-Kol-Kir, u Minning från Margaretehof). Foto: Lina Kronholm

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

Vi pratar ofta om liksidighet, vilket kan kännas abstrakt. Vad begreppet betyder är att hästen är lika stark i båda sidor.
– Om det är stora olikheter gör det att hästen jobbar snett och skaderisken ökar, säger ridläraren Susanne Widner

Börja med att göra en analys. Vilket varv är hästens svåra? Var har den lättast att komma till bra arbete? Om det är svårt att avgöra kan en tränare eller en fysioterapeut vara till hjälp. 
– När en equifysioterapeut analyserar hästens muskler kan man hitta problematiken för att sedan relatera till hästens träning, säger Susanne Widner.

Smart med intervaller

I själva träningen är det smart att använda sig av intervaller, för att hästen ska få dubbelt så mycket träning i det svaga varvet som i det starka. 
– Om du jobbar med intervaller kan du börja med den svaga/svåra sidan, sedan jobba den starka sidan och till sist ta den svaga/svåra sidan igen, förklarar Susanne Widner. 

Den som har en perfekt liksidig häst går över till att jobba båda sidorna lika mycket. 
– Jag har till och med varit med om att hästar bytt, så att den svaga sidan blir den som är starkare, efter träning. 

Fakta

Tränaren

0012-1-678x1024
Susanne Widner Foto: Lina Nydahl
  • Namn: Susanne Widner.
  • Gör: Ridlärare, författare och tränare i SWUS.
  • Bor: Skultuna, Västerås
  • Tre saker på min bucket list: Plugga engelska, jag drömmer om att ge ut min litteratur på språket. Dansa. Skaffa ett lite torp som ska bli oas för mitt välmående.
  • Roligast med att vara tränare: Att se fin utveckling när mina elever och deras hästar lyckas nå en del av eller hela målet i sin uppbyggande träning, tillsammans med ett bra team där jag får vara med.

Vänstersidan oftast svagare

Det är vanligt att vänstersidan är den som är inaktiv – svag – på hästar och ryttare. 
– Många rider med starkare högerhjälper. Målet i min värld är att om hästen är inaktiv i vänstersidan så ska högersidan få vara lite ifred och inte belastas lika mycket. 

En kort och trött muskel ska stretchas och vila, medan sidan som är inaktiv ska aktiveras, menar Susanne Widner. 

För att lägga upp en träningsvecka tänker nog många i termer av uteritt, dressyr, markarbete och hoppning. Men Susanne Widner tänker annorlunda. 
– Grunden för mig är styrka, koordination, balans och kondition. Koordination för häst är som att dansa för en människa, styrketräning för häst är det vi gör på gymmet. 

Kan ge träningsvärk

Styrketräning påverkar alla stora muskelgrupper som core, länd och kors, och kan ge träningsvärk och mjölksyra.
– Allt det här jobbar överlinjen så att hästen kan sträcka och lyfta den. I fram är det nacke, manke och bogar som ska lyfta så att du inte får tryck i kotor, framknän och hovleder.

Core, länd och kors ska jobba med att bära och lyfta upp sig själva, så att hästen inte sliter på leder i bakknän, hasor och kotor. Koordination ger i stället träning för små muskler i hästens överlinje, och leder inte till träningsvärk. 
– Däremot kan hästen bli trött i huvudet eftersom det kräver mycket tankeverksamhet och kroppsmedvetenhet att utföra övningarna.

Lägg in koordinationspass

De tre punkterna styrka, koordination och balans ska återkomma varje vecka. Men det finns en fjärde punkt, kondition, där Susanne Widners rekommendationer kanske är lite annorlunda jämfört med vad många brukar få höra, att det är bra med hög kondition. 
– De flesta som inte ska tävla har en kondition som räcker för det de ska göra. Det finns också hästar med för hög kondition, något som  kan göra att de inte orkar koncentrera sig, och då går det att sänka konditionen genom att lägga in koordinationspass i stället för konditionspass, genom att ge hästen ett par skrittpass i veckan där du inte öppnar upp lungorna. I vissa fall måste styrka och koordination komma ifatt konditionen.

Fakta

3 vanliga misstag

  1. Du rider för mycket i det varv eller den sida där hästen känns bäst i och då ökar oliksidigheten. 
  2. Du rider mer – eller bara – i ena galoppen.
  3. Var inte kvar för länge i samma övning och varv och kom ihåg att återhämta. Statisk träning är nedbrytande.

Samma sak gäller om hästen har tillräcklig styrka, då kanske du byter ut styrkepasset mot något annat.

Susanne Widner har skapat ett system som hon kallar för ”Uppbyggande träning”. 
– Utifrån det mål man har gäller det att analysera vad hästen saknar och skapa en träningsplan. Om du inte har ett mål förblir planen en dröm. Målet styr vad du ska träna och träningsplanen är det som gör att du lyckas. 

Gör en övning per pass

I det här avsnittet av serien får vi övningar som ska göras i skritt – något som kan vara bra för den som inte alltid har tillgång till bra underlag. Det är meningen att du ska göra en övning per pass.
– Annars vet du inte vilken övning som gett resultat om hästen känns jättehärlig efteråt.  

Skritt har dåligt rykte hos vissa, men Susanne Widner menar att fördelarna är många. 
– Det kan heta att det är statiskt att skritta, men även traven blir i så fall statisk, liksom galoppen om du inte byter varv ofta. Vildhästar vandrar i skritt i timtals, blir de rädda drar de iväg i galopp. Skritt och galopp är det som bygger hästen. I dressyren måste traven med, men jag säger bygg i skritt och galopp, då blir traven jättefin. Tänk hur mycket folk travar på volten. Jag blir alldeles matt, det bygger ingenting. Det bryter ned om man inte har jättekoll på hur länge man är på volten, inte varierar storlek och tempo på volten och inte rider lite mer i det svåra varvet.

Träningstips

Susanne Widners koncept ”Uppbyggande träning” består av pedagogiska och enkla övningar som kan utföras av alla överallt. 

De är effektiva vid rehabilitering men även för att stärka och bygga upp i förebyggande syfte.

1. Rakriktning

Här tränar du stora muskelgrupper bakifrån och framåt. 

Målet är att hästen ska kunna gå från en punkt till en annan med halvlång tygel, i skritt. Välj linjer du vill arbeta på, till exempel snett igenom. Använd gärna koner eller bommar som du kan sikta på. 

Träningstips Med Sussi Widner Ryttare Louise Thilander Med Moi Från Smedjan 23_0010
Rakriktningsövningen kan du rida var du än är. Foto: Lina Kronholm

Hur ett intervall ska se ut varierar från häst till häst, men en unghäst kan till exempel ridas på tio raka linjer, medan en tränad häst kan göra fyra gånger tio linjer med någon sorts återhämtning, till exempel en annan gångart, emellan linjerna.

Hästen ska sänka huvudet och sträcka ut sin överlinje. 

Övningen kan göras ute om du väljer till exempel ett träd att sikta på när du går på en väg, så att du får en linje.

2. Övergångar

Dragspelet som det innebär att göra övergångar kortar och länger musklerna i överlinjen.

 Rid övergångar skritt-halt-skritt. När du går fram sträcker hästen ut i sin överlinje och när du gör halt kortas den. Hästen kommer mer på sin bakdel när du kortar. Variera skritten mellan långa och korta steg. Du kan också lägga in ryggningar. 

Träningstips Med Sussi Widner Ryttare Louise Thilander Med Moi Från Smedjan 23_0009
Var noga med att hästen gör korrekta halter. I början av passet kanske den inte gör det. Foto: Lina Kronholm

Gör om det här tio gånger, låt sedan hästen få göra något helt annat, till exempel trav-, tölt- eller galopparbete, så att det inte blir statiskt. Den här övningen går bra att göra ute. 

På en frisk, vuxen häst kan du med fördel göra tio halter, göra något annat, och upprepa tio gånger. Tio gånger tio halter blir 100 uppbyggande halter.

3. Åttvolter

I den här övningen kortar hästen muskulaturen på den inre sidan och sträcker musklerna på den yttre sidan, vilket är uppbyggande. 

Träningstips Med Sussi Widner Ryttare Louise Thilander Med Moi Från Smedjan 23_0008
Börja gärna passet med stora åttvolter, var noga med att hästen spårar. Foto: Lina Kronholm

Rid åttvolter i skritt. Om hästen går i vänster varv kortar den vänster-sidans muskler och sträcker ut musklerna i högersidan. 

Precis som i de övriga övningarna bör arbetet med åttvolter varieras med något helt annat, gärna i en annan gångart, för att ge hästen återhämtning.

Att övningarna ska ridas i skritt beror på att det för de flesta är lättare att känna vad som händer i skritt än i andra gångarter. Du kan pröva  att göra åttvolterna i trav, tölt eller galopp, men om det inte går bra, gå tillbaka och jobba i skritt.

4. Bomövning

Träningstips Med Sussi Widner Ryttare Louise Thilander Med Moi Från Smedjan 23_0007
Var noga med att låta hästen länga sig som den vill över bommarna. Foto: Lina Kronholm

Gå över bommar många gånger, i skritt i intervall, med andra rörelser mellan intervallerna. Om du rider över en bom tio gånger har hästen gjort 40 lyft med benen, med fyra bommar blir det 160 lyft. 

Att rida över bommar i skritt är bra eftersom gångarten är fyrtaktig så att alla benen får jobba lika mycket. Trav är diagonal och ger inte lika många lyft, och inte heller i galopp blir lyften lika många. Trav och galopp har även svävningsmoment, och därav blir lyften över bom mer effektiva i skritt.

TIPS ! Börja lugnt med bommarna

Ha gärna med bommar i ditt styrkearbete, men kom ihåg att inte jobba med för många bommar på rad. En bom ger låg intensitet, många bommar hög intensitet. Detta anpassas efter hästens träningsstatus. En ung, äldre eller en otränad häst ska jobbas försiktigt för att sedan höja svårigheten. Är din häst vältränad men inte van vid uppbyggande träning – börja försiktigt.

Ridsport digital

99:- i månaden